Onderwerp


Tijdregistratie met overuren.



Download Workbook

Informatie


Het aantal gewerkte uren registreren is een bekend fenomeen. In Excel is het relatief eenvoudig als je weet welke cellen je van elkaar af moet trekken en hoe je een cel een bepaalde opmaak kunt geven. Het registreren van gewerkte uren wordt lastiger als iemand voor middernacht met zijn dienst kan beginnen. Je zult dan rekening moeten houden met het feit dat je met twee verschillende dagen werkt. Om alles nog wat lastiger te maken, kan het ook zo zijn dat men wil zien welke uren er tijdens "de nacht" zijn gewerkt. In dat geval kun je uiteindelijk met 5 verschillende situaties te maken krijgen.

'Case 01 - Start voor 00:00 en Eind na 06:00
'Case 02 - Start voor 00:00 en Eind voor 06:00
'Case 03 - Start tussen 00:00 en 06:00 en Eind voor 06:00
'Case 04 - Start tussen 00:00 en 06:00 en Eind na 06:00
'Case 05 - Start na 06:00 en Eind na 06:00

Een formule bouwen voor deze situatie leek mij geen goed idee (al zie ik graag een reactie van iemand die er een weet), dus heb ik de zaak in VBA opgedeeld. Of het de meest efficiƫnte procedure is weet ik niet, maar hij werkt wel.

Om het geheel begrijpelijker te maken heb ik onderaan de pagina een voorbeeld Werkboek toegevoegd.

In dit voorbeeld kan de begintijd
(kolom D) en de eindtijd (Kolom E) van de dienst worden ingevoerd en rekent de procedure uit hoeveel uren er in de dagdienst (Kolom J) en in de nachtdienst (Kolom K) vallen door op de knop CALCULATE TOTALS te klikken.
De nachtdienst loopt van 00:00 - 06:00. Alle andere gewerkte uren behoren dus tot de dagdienst. Daarnaast wordt er een half uur pauze
(Kolom F) van het aantal gewerkte uren afgetrokken.



English version.

Timesheets, or the reporting of working hours are well known in Excel. When you know how to subtract the contents of cells and when you know how to format some cells, it is relatively easy. The whole process becomes a little more difficult when someone is able to start his shift before midnight. You should then take into account that you are dealing with two different days. To make things worse, one can sometimes do his job during the "nightshift", and managers will want to see how many hours have been worked during that time interval because of overtime fees which have to be paid. When putting this all together, you may have to deal with 5 different situations.

'Case 01 - Start before 00:00 and End after 06:00
'Case 02 - Start before00:00 and End before 06:00
'Case 03 - Start between 00:00 and 06:00 and End before 06:00
'Case 04 - Start between 00:00 and 06:00 and End after 06:00
'Case 05 - Start after 06:00 and End after 06:00

Building a (mega) formula to solve this problem, didn't seem to be a wise thing, so I build a VBA procedure. (If someone does know such a formula, please let me know). To make the whole thing more understandable, I included a example workbook below.

The example in the Workbook is self-explaining.
Fill in a Start time
(Column D), an End time (Column E) and a Break (Column E) and click the button CALCULATE TOTALS. Take into account that the nightshift starts at 00:00 and ends at 06:00.